موضوع اصلی که امروزه اکثر جوامع با آن درگیر هستند افزایش تقاضای مواد غذایی به دنبال افزایش جمعیت است. که این مسئله سبب استفاده‌ی گسترده از انواع کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها‌ می‌شود. اما استفاده از کودهای شیمیایی به شکل گسترده منجر به برهم خوردن تعادل اکوسیستم‌های گیاهان، جانوران و آلودگی منابع خاک و آب می‌گردد. به همین دلیل نیاز به کوددهی پایدار با حداقل اثرات زیست‌محیطی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از ضایعات آلی مختلف مانند ضایعات لجن فاضلاب، کودهای حیوانی و ضایعات مواد غذایی برای تولید کودهای ارگانیک موجب بهینه‌سازی مواد مغذی و ارتقا کشاورزی در همه‌ی زمینه‌ها می‌گردد.

کودهای آلی کودهایی هستند که از منابع آلی مختلف از جمله کودهای دامی و فضولات طیور، فاضلاب‌های خانگی، کود سبز و ضایعات کمپوست‌شده و ضایعات مواد غذایی تولید می‌شوند. عناصر غذایی موجود در کودهای آلی معمولا توسط میکروارگانیسم‌ها به مرور آزاد می‌شوند و در اختیار گیاهان قرار می‌گیرند.

محصولات کشاورزی که با استفاده از کودهای آلی تولید می‌شوند معمولا طعم خوبی دارند و می‌توانند به طور منحصر به فردی طعم و مزه‌ی میوه‌ها و سبزیجات را حفظ کنند. به دلیل حضور ترکیبات آلی در کودهای آلی، ساختار خاک بهبود می‌یابد و در نتیجه توانایی خاک برای نگهداشت آب و مواد مغذی افزایش می‌یابد. کودهای شیمیایی و میکروبی از مولکول‌های شیمیایی بدون کربن تشکیل شده‌اند که این مولکول‌ها گاهی می‌توانند مخرب باشند و برای میکروب‌ها قابل دسترسی نیستند. از سوی دیگر کودهای آلی سرشار از ترکیبات آلی و کربن است که رشد میکروب‌ها را تحریک می‌کند و همچنین حاوی عناصر نیتروژن و فسفر هستند که میکروارگانیسم‌ها را قادر می‌کند تا عناصر مغذی را طی یکسری فرآیندهای بیولوژیکی برای گیاه تامین کنند. استفاده از کودهای آلی به لحاظ اکولوژیکی هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند و استفاده از آن‌ها به فردایی بهتر کمک می‌کند.

 

 

 

اهمیت کودهای آلی برای درختان میوه

 

۱- افزایش بهره‌وری درختان میوه

مطالعات مختلف رشد درختان میوه و افزایش باروری آن‌ها را هنگام استفاده از کودهای آلی تایید کرده‌اند. از آنجاییکه دسترسی به مواد و عناصر مغذی مهم‌ترین فاکتور در تعیین رشد و بهره‌وری گیاه است در شرایط محیطی یکسان استفاده از کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی با تولید بیوماس گیاهی بیشتر و حاصلخیزی بالاتر در بهره‌وری بالاتر گیاهان موثر است.

۲- افزایش کیفیت میوه

طی چند سال آینده کیفیت میوه‌ها به یک موضوع حیاتی برای مصرف‌کنندگان، ایجاد فرصت‌های جدید در بازار فروش و درآمدهای بالاتر برای فروشندگان تبدیل خواهد شد. کوددهی ارگانیک همراه با مدیریت آبیاری پایدار، از عوامل اولیه موثر بر دستیابی به کیفیت بالای میوه در باغات است. به همین دلیل نقش سودمند کودهای آلی، که اغلب با میکروارگانیسم‌های مفید خاک غنی شده‌اند، در دستیابی به کیفیت بالای میوه، علاقه بسیاری از محققین را برای درک بهتر مکانیسم‌های فیزیولوژیکی گیاه جلب می‌کند.

 

 

نکات پایانی برای استفاده از کودهای آلی

مهم است که انتخاب نوع کود با توجه به شرایط خاک و نوع درخت انجام گیرد. به همین علت حتما قبل از کوددهی آزمون خاک باید انجام گیرد. استفاده از کود باید حتما با مشورت کارشناسان انجام گیرد زیرا مصرف بیش از اندازه کود می‌تواند سبب سوختن ریشه درخت شود و مشکلات زیادی برای شاخه‌ها و برگ‌ها ایجاد کند. فصل مناسب برای استفاده از کودها نیز بسیار حائز اهمیت است.